Plusy i minusy korzystania ze zdjęć stockowych, czyli dlaczego warto korzystać z własnej bazy zdjęć?

Grafiki i zdjęcia to elementy, które jako pierwsze przyciągają wzrok klienta na profilach marek w mediach społecznościowych (i nie tylko). Ważne jest zadbanie o odpowiednią estetykę i jakość dodawanych zdjęć. Jeśli nie posiadamy własnej bazy, z pomocą przychodzą banki zdjęć, tzw. stocki.

Czy warto z nich korzystać, czy może jednak lepiej będzie zainwestować i skupić się na stworzeniu własnych materiałów promocyjnych?


Duży wybór zdjęć z przeróżnych kategorii. 

Różnorodność wysokiej jakości zdjęć to ogromna zaleta, zwłaszcza w tych branżach, w których własne zdjęcia są trudne do wykonania, a plan zdjęciowy wymaga większych przygotowań, np. branża budowlana, gazociągi, elektryczność. 

Dlaczego trudne? Często u takich marek komunikacja w Internecie rozpoczyna się już na etapie tworzenia produktu, kiedy nie mamy jeszcze ukończonego produktu czy projektu - wówczas dużo łatwiej jest pokazać podobne zdjęcia stockowe, przedstawiając jak będzie wyglądał nasz efekt końcowy.
Oczywiście można stworzyć graficzną wersję poglądową, natomiast przygotowanie takiej grafiki jest o wiele bardziej kosztowne niż zakup zdjęcia stockowego. Uzyskanie takiego samego efektu wymaga często uzyskania pozwoleń, zatrudnienia statystów czy po prostu dobrego fotografa z odpowiednim sprzętem fotograficznym i koordynatora planu zdjęciowego.

Przykłady grafik z użyciem zdjęć stockowych - prezentują się atrakcyjnie i dobrze komunikują ofertę:

Co ważne - zdjęcia stockowe zawsze warto oprawić w elementy identyfikacji wizualnej marki, aby nadać im indywidualnego charakteru. Dzięki temu podczas przeglądania tablicy Facebooka czy Instagrama klient już po grafice pozna, że treść dotyczy właśnie naszej firmy (zobaczysz to w przykładach wyżej).


Dobra jakość zdjęć

Sesje zdjęciowe w niektórych miejscach są mocno utrudnione. Natomiast zdjęcia stockowe to bez wątpienia zdjęcia dobrej jakości. Dlatego jeśli nie współpracujemy z fotografem posiadającym dobrej jakości sprzęt fotograficzny i wysokie umiejętności, warto wówczas skorzystać z alternatywy, jaką jest bezpłatna lub płatna baza zdjęć.

Przykładem może być ciemna arena do gry w laserowy paintball, na której bardzo trudno jest zrobić dobre zdjęcia promocyjne, ukazujące przebieg gry i uśmiechy uczestników. Z taki wyzwaniem spotkaliśmy się m.in. na arenie Laser Wars w Strefie Rozrywki w Gdańsku, gdzie przez pewien czas zdjęcia stockowe stanowiły dużą część materiałów promocyjnych.

Czasami jednak zdjęcia z wykorzystaniem bazy stockowej - jak przeczytacie niżej (spoiler!) - nie zawsze są dobrą alternatywą. 


Ryzyko pojawienia się tego samego zdjęcia lub tej samej modelki/modela u kilku klientów.

Bazy stockowe oferują miliony zdjęć, dlatego szansa na to, że to samo zdjęcie będzie użyte przez naszą konkurencję lub firmę z tego samego regionu wydaje się niewielka. 

Niestety, prawdopodobieństwo takiej sytuacji zwiększa się w momencie tworzenia grafik z okazji różnych świąt tj. dzień babci, dzień ojca, zakończenie czy rozpoczęcie roku szkolnego, Wielkanoc i Boże Narodzenie lub gdy jeden model uczestniczy w wielu stockowych sesjach (zobacz niżej).

https://stock.adobe.com

https://stock.adobe.com

Wprowadzanie klienta w błąd.

Klienci coraz częściej oczekują, że na stronie www czy w mediach społecznościowych firmy zobaczą grafiki oraz zdjęcia, które odzwierciedlają ofertę firmy w stu procentach. Dotyczy to na przykład branży rozrywkowej - klient widzi atrakcję i z takiej atrakcji chciałby skorzystać, kiedy odwiedzi promowane miejsce. 

Problem ten zdiagnozowaliśmy u jednego z klientów, czyli w Strefie Rozrywki w Galerii Metropolia. Zależało nam, aby zdjęcia i grafiki oddawały nie tylko klimat tego miejsca, ale także prezentowały konkretne atrakcje tego miejsca (w końcu naprawdę jest się czym chwalić). Zrezygnowaliśmy zatem z używania wyłącznie zdjęć stockowych (patrz wyżej) na rzecz wprowadzenia własnych sesji zdjęciowych - ich przygotowanie to dodatkowy koszt, ale efekt pozwolił na zyskanie większego zaufania klientów i zwiększenia zainteresowania Strefą.

Efekt możecie zobaczyć niżej:


Własna baza zdjęć - dlaczego warto?

Korzystanie z własnej bazy zdjęć pozwala na m.in. większą kontrolę nad tym co konkretnie firma chce pokazać na zdjęciach. Komunikacja danej marki dzięki temu staje się spójna, mimo nie stosowania dodatkowej identyfikacji wizualnej na zdjęciach. Klient czuje większe przywiązanie do firmy, ponieważ na zdjęciach widzi realny produkt, który kupuje, usługę z której korzysta czy ludzi, którzy go obsługują. 


Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?
Przedstaw nam swoje cele i osiągnijmy je razem.



Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.