Uwaga - jeżeli jesteś doświadczonym marketerem to nie czytaj tego tekstu - pewnie znasz wszystkie 7 sposobów. Zamiast tego proponuję lekturę trudniejszych tematów jak Dyrektywa Omnibus czy Consent mode & Cookies.

Wszystkie opisane sposoby to ranking subiektywny, oparty na doświadczeniu i edukacji. Ich celem jest nie tylko łechtanie trybików algorytmu Facebooka, ale przede wszystkim - sprawienie, że Twoi potencjalni klienci wejdą na Twój profil i sprawdzą Twoją ofertę (oraz kupią, jeśli będzie dla nich odpowiednia).

Jeżeli jesteś gotowy bądź gotowa na konkrety to zaczynamy odliczanie.

1. Kampanie płatne w sieci META

 

Na rozgrzewkę coś prostego i dla większości oczywistego.

Możemy założyć, że algorytm Facebooka (tak samo jak w przypadku Instagrama) faworyzuje konta i profile osobiste. Profile i konta firmowe mają obniżone zasięgi. Dlaczego tak jest? Ponieważ to właśnie dla firm stworzona została możliwość reklamy płatnej. 

Facebook nie chce, aby firmy dostawały za dużo “za darmo”. Mark Zuckerberg (założyciel Facebooka) musi w końcu zarabiać ;)

Dlatego też warto rozważyć reklamę płatną, nawet z minimalnym budżetem, na poziomie 10 zł/dziennie. Reklama pozwoli na dotarcie do nowych użytkowników i/lub lojalizowanie obecnych.  Mówi się, że ze wszystkich osób, które lubią bądź obserwują Twój profil na Facebooku tylko 10% widzi treści, które publikujesz (są to opinie bardzo subiektywne). To znaczy, że bez reklamy dużo trudniej jest przekazywać informacje o firmie nawet osobom, które śledzą Twój profil.


Ważne! 
Nie należy inwestować w reklamę, której celem jest zdobywanie nowych obserwujących. Taka reklama zwykle trafia do osób, które lajkują na prawo i lewo - czyli mają już tyle polubionych stron, że najpewniej szybko zapomną, że Twoja firma istnieje.


Reklama to najprostszy sposób na dystrybucję treści na Facebooku. Jedna reklama może docierać zarówno do osób na Facebooku, jak i Instagramie. Możesz promować wybrany, opublikowany wcześniej post albo stworzyć osobny post reklamowy, który nie będzie widoczny na żadnym profilu.

Skoro oczywistości mamy już za sobą - czas na sposoby, które nie będą kosztowały Cię dodatkowego budżetu. Za poniższe 6 zapłacisz trochę cenniejszą walutą - czyli czasem (Twoim bądź pracowników)


2. Aktywność poza profilem firmowym - grupy na Facebooku

 

Dobrym sposobem na bezpłatne sprowadzenie zaangażowanych użytkowników jest działanie w grupach na Facebooku

Jak? Należy wyszukać grupy związane z branżą, bądź danym zagadnieniem i być aktywnym zarówno jako osoba (czyli korzystając z profilu osobistego), jak i marka (czyli korzystając z firmowego fanpaga).
 

Aktywność 1Komentowanie postów na grupie. Odpowiedzi na pytania, dzielenie się doświadczeniem, porady i wskazówki. 
 

Aktywność 2Opublikuj własny post. Twój wpis powinien być związany z tematyką grupy, a także dać jej członkom przestrzeń na wypowiedź i co najważniejsze - zainteresować ich. To wyższa szkoła jazdy niż komentowanie, ale na pewno dasz radę (w przykładzie niżej zobaczysz konkrety).


Pamiętaj, aby nie pisać Polecam swoją firmę. Zapraszam na fanpage firmowy po więcej informacji - to zbyt nachalne. Zamiast tego pokaż dowody swojej wiedzy i doświadczenia. Pomóż innym jak rozwiązać problem, a oni sami przejdą na Twój profil, aby sprawdzić kim jesteś i co możesz im zaoferować. Celem nie mają być działania sprzedażowe, ale pokazanie siebie w roli eksperta i wzbudzenie zainteresowania swoją osobą/marką


Brzmi skomplikowanie? 
Rozpracujmy to na przykładzie fikcyjnej kwiaciarni “Kwiatowa Dolina”, która należy do fikcyjnej Agnieszki Kwiatkowskiej.

Pani Agnieszka wyszukuje grupy, na których mogą być aktywni potencjalni klienci jej kwiaciarni. Mogą to być grupy dla:

  • przyszłych panien młodych, 
  • osób, które zajmują się dekorowaniem przestrzeni z użyciem świeżych kwiatów,
  • właścicieli gastronomii i własnych biznesów (tam kwiaty również mogą się przydać),
  • dekoratorek wnętrz i osób, które interesują się dekoracją domu.
     

Działanie 1 → Pani Agnieszka włącza się w dyskusję i komentuje wpisy innych:

  • Na grupie dla przyszłych panien młodych odpowiada na pytanie, jakie sezonowe kwiaty warto użyć do dekoracji w sierpniu, aby koszt ich transportu był niższy, a rośliny nie zwiędły po kilku godzinach w upale
  • Na grupie dla osób, które dekorują przestrzeni może opowiedzieć o tym, jak oszacować koszt kwiatów na dekorację uwzględniając wahania rynkowe i dostępności magazynowe w hurtowniach
  • Na grupie dla właścicieli gastronomii może podpowiedzieć, jakie kwiaty warto wybrać na stoły do cukierni, aby ich zapach dobrze łączył się z aromatem kawy i nie przytłaczał zapachu ciastek
  • Na grupie dla dekoratorek wnętrz może pomóc z dobraniem odpowiednich kwiatów do mieszkania, które ma bardzo mało naturalnego światła.

Efekt? 
Przyszła Panna Młoda może zgłosić się do Pani Agnieszki po więcej wskazówek, co może rozwinąć się we współpracę i dostarczenie kwiatów na omawiane wesele.
Dekoratorka wnętrz poznała wiedzę i doświadczenie Pani Agnieszki, dlatego chętnie będzie zamawiała u niej kwiaty dla swoich kolejnych klientów, tak samo jak właściciel cukierni. 
Nie można zapomnieć o tym, że każdy zadowolony klient będzie polecał usługi Pani Agnieszki swoim najbliższym.
 

Działanie 2  → Pani Agnieszka publikuje na grupie posta, który może zainteresować odbiorców np.:

  • Zdjęcie kwiatowych dekoracji na stołach weselnych, które miała okazję wykonać wraz z opisem. Do tego opis ze wskazówkami, w jakiej odległości należy umieszczać kwiaty na stole, aby nie zajmowały miejsca jedzenia, a jednocześnie cieszyły oczy wszystkich gości.
  • Post z infografiką, na której umieści zdjęcia sezonowych kwiatów i opisze, jakie kwiaty cięte najlepiej wybierać do dekoracji latem, a jakie zimą.
  • Pytanie do członków grupy o to czy na ich ślubach świadkowe będą miały bukiety czy może korsarze na rękach?
  • Prośba o opinie - zdjęcie dwóch rodzajów bukietów z pytaniem, który z nich podoba się członkom grupy bardziej

Każdy z tych postów wpisuje się w założenia grup na Facebooku - daje cenną radę bądź angażuje w dyskusję. Jednocześnie Pani Agnieszka może zaprezentować swoje portfolio i pokazać się w roli ekspertki.
 

Jak szukać grup na Facebooku?

W lewym, górnym rogu okna Facebooka znajdziesz wyszukiwarkę z lupką. Tam wpisuj zagadnienia, które Cię interesują (np. “przyszłe panny młode”, “wesele 2025”, itp.)

 


Jak w opisanym wyżej przypadku Pani Agnieszki - możesz dołączyć do grup związanych z Twoją branżą (np. dekoracje z kwiatów, grupy weselne) lub szukać grup pokrewnych. Zastanów się, czym jeszcze interesują się Twoi potencjalni klienci (np. grupy związane z eventami, gastronomią, itp.) i zacznij udzielać się również w tych grupach.
.

Wskazówki:

  • Warto prosić o dostęp do grup zamkniętych, ponieważ często to tam jest dużo zaangażowanych użytkowników, czyli Twoich potencjalnych klientów.
  • Przy poszukiwaniu grup nie liczy się ich wielkość - należy raczej sprawdzić czy są “aktualne” (czasem ostatni post na grupie był rok temu i od tego czasu nikt się tam nie udziela) oraz czy pod postami jest dużo odpowiedzi (to często znaczy, że grupa jest mocno zaangażowana). 
     

Dla zaawansowanych: Możesz założyć również własną grupę, ale jej prowadzenie i promowanie wymaga dużo czasu (jest to plan dla tych, którzy będą pracować na niej przez lata i dbać o to, by nie stała się tablicą ogłoszeniową dla innych firm)



3. Aktywność poza profilem firmowym - inne konta

 

To samo, co na grupach (mowa o komentowaniu postów), możemy zrobić na profilach:

  • firm konkurencyjnych,
  • firm/marek, które mają wśród odbiorców naszych potencjalnych klientów.
    W przypadku Pani Agnieszki mogą to być wszystkie profile firmowe związane z usługami ślubnymi, fryzjerzy, którzy korzystają z naturalnych kwiatów w upięciach włosów, profile restauracji i kawiarni czy fanpage lokalnej dekoratorki wnętrz.

Jak to zrobić? 
Warto udzielać się w komentarzach pod postami publikowanymi na wymienionych wyżej profilach. Udzielać, czyli odpowiadać na pytania innych użytkowników, dzielić się swoim punktem widzenia. Chodzi nie tylko o pokazanie swojej obecności, ale przede wszystkim o wyróżnienie się jako ekspert, znawca danego tematu. 

Przykłady:

  1. Profil konkurencji (w tym przypadku innej kwiaciarni)
    Kwiaciarnia “Flower Place” opublikowała propozycje bukietów prezentowych z okazji Dnia Kobiet. Pani Agnieszka pod postem kwiaciarni może dodać komentarz, w którym nie tylko pochwali propozycje kwiaciarni, ale również doda 2 cenne wskazówki, co należy zrobić, aby kwiaty cięte (w tym przypadku bukiety) pozostały w wazonie świeże jak najdłużej. 
     
  2. Profil firmy z potencjalnymi klientami.
    Na swoim profilu firmowym sala weselna “Pierwsza Miłość” opublikowała wpis, w którym pyta swoich obserwujących o to, jakie kwiaty chcieliby mieć na swoim weselu.
    Pani Agnieszka (używając profilu swojej kwiaciarni) udziela się pisząc, że warto wybierać kwiaty sezonowe, które nie tylko są tańsze (koszty transportu), ale również bardziej odporne na warunki atmosferyczne danej pory roku (co jest ważne zwłaszcza przy ślubach plenerowych). Pani Agnieszka może podrzucić link do posta w którym umieściła infografikę z rozpiską najlepszych gatunków kwiatów na każdą porę roku. 
     

W obu przypadkach Pani Agnieszka nie wspomniała o tym, że prowadzi kwiaciarnię ani nie zachęciła do zapoznania się z ofertą. W każdym z nich jednak podała cenne wskazówki dla swoich potencjalnych klientów i zaprezentowała się jako ekspertka w swojej dziedzinie. Osoby, które zobaczą komentarze Pani Agnieszki z dużym prawdopodobieństwem klikną nazwę użytkownika oraz firmy i z ciekawości sprawdzą, czym się Pani Agnieszka się zajmuje i skąd ma takie szerokie doświadczenie we florystyce.
 

Wskazówki:

  • Jeśli komentujesz na profilach konkurencji - użyj profilu osobistego (np. Agnieszka Kwiatkowska). Jeśli komentujesz na profilach innych firm - możesz użyć fanpaga swojej firmy (czyli np. komentować jako “Kwiatowa Dolina”).
  • Ważne → aktywność na grupach oraz innych profilach musi być regularna. Nie wystarczy zrobić tego raz. Warto przeznaczyć na to min. 10 minut, kilka razy w tygodniu.

4.Publikacja rolek i stories

 

Algorytm Facebooka lubi, kiedy profile podążają za trendami i korzystają z nowych funkcji. Dlatego warto regularnie publikować nie tylko klasyczne wpisy, ale również wykorzystać takie funkcje jak Reels oraz Stories. 


W stories możesz udostępniać własne wpisy oraz repostować (udostępniać) ciekawe wpisy innych kont (np. filmiki innych twórców, którzy nie stanowią bezpośredniej konkurencji).


W przypadku naszej Pani Agnieszki będzie wyglądać to tak:
 

Stories własne → Pani Agnieszka będzie za pomocą funkcji Stories codziennie pokazywała, jakie świeże kwiaty każdego dnia są dostępne w jej kwiaciarni

Stories “reposty” → w stories Pani Agnieszka umieści również posty swoich klientów, np. zdjęcia ze ślubu, które jej klientka udostępniła na swoim profil



5. Publikacja zróżnicowanych materiałów

 

Nie jest to odkrycie, ale musisz o tym pamiętać - warto publikować zróżnicowane materiały. Nie tylko statyczna grafika lub zdjęcie + opis, ale również materiały filmowe, animacje, infografiki i galerie. 
 

Ważne, aby w przypadku filmów nie były to linki do filmów na platformach zewnętrznych (np. film z YouTube), ale materiały wgrane bezpośrednio na platformę Facebook. Możesz wgrać te same materiały, które są już na YouTube albo pociąć je na mniejsze porcje (więcej publikacji) lub nagrać nowe materiały.


6. Pomijanie linków wychodzących


Facebook nie lubi, gdy wyprowadzamy “ruch” (czyli użytkowników) na zewnątrz. Dlatego mówi się, że posty z linkami do zewnętrznych platform (na przykład strony internetowej Twoje firmy) mają obcinane zasięgi. 
 

Co to znaczy?

Nie dodawaj linku do swojej strony w każdym publikowanym poście lub dodaj link w komentarzu pod postem. Testuj możliwości i sprawdź, jaki będzie to miało wpływ na statystyki. 


7. Ustawienia profilu

 

Warto potestować również zmiany z poziomu ustawień profilu na Facebooku. Można spróbować uaktualnić opis, rozbudować informacje o firmie, zmienić zdjęcie w tle. 

Pomóc może (ale nie musi) również zmiana kategorii strony. Jeśli na przykład prowadzisz szkolenia z zakresu medycyny alternatywnej to spróbuj zmienić kategorię swojego profilu z “medycyny alternatywnej” na przykład na edukację bądź inną, która pasuje do Twojej firmy.



Podsumowanie

 

Żaden z powyższych sposobów nie da Ci natychmiastowego wyniki. Na testowanie każdego z nich przeznacz minimum kilka tygodni, a najlepiej miesięcy. Cierpliwość i skrupulatność to najważniejsze zasady sukcesu w mediach społecznościowych. 

Powyższe propozycje to wskazówki, a nie instrukcja, którą należy kierować się bez refleksji. Wybierz te, które pasują do Ciebie oraz Twojego biznesu i nie bój się eksperymentować.


Masz dodatkowe pytania? 

 

Chcesz umówić się na indywidualną konsultację, podczas której wspólnie przeanalizujemy Twój profil firmowy i damy Ci wskazówki dopasowane do Twojego biznesu?
A może nie masz czasu na prowadzenie profilu firmowego i szukasz wsparcia?
W każdym przypadku możesz zgłosić się do nas - czekamy na Ciebie pod adresem kontakt@evostudio.pl

Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?
Przedstaw nam swoje cele i osiągnijmy je razem.



Darmowa porcja wiedzy
i konkretne korzyści

Dołącz do naszego mailingu, w którym za darmo dzielimy się wiedzą, rozwijamy Twoje umiejętności marketingowe i pomagamy w osiąganiu konkretnych celów biznesowych.

Chcę otrzymywać mailing od Evostudio sp. z o.o. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi mailingu przez GetResponse na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.