Plusy i minusy korzystania ze zdjęć stockowych, czyli dlaczego warto korzystać z własnej bazy zdjęć?

Grafiki i zdjęcia to elementy, które jako pierwsze przyciągają wzrok klienta na profilach marek w mediach społecznościowych (i nie tylko). Ważne jest zadbanie o odpowiednią estetykę i jakość dodawanych zdjęć. Jeśli nie posiadamy własnej bazy, z pomocą przychodzą banki zdjęć, tzw. stocki.

Czy warto z nich korzystać?


Duży wybór zdjęć z przeróżnych kategorii. 

Różnorodność wysokiej jakości zdjęć to ogromna zaleta, zwłaszcza w tych branżach, w których własne zdjęcia są trudne do wykonania, a plan zdjęciowy wymaga większych przygotowań, np. branża budowlana, gazociągi, elektryczność. 

Dlaczego trudne? Często u takich marek komunikacja w Internecie rozpoczyna się już na etapie tworzenia produktu, kiedy nie mamy jeszcze ukończonego produktu czy projektu - wówczas dużo łatwiej jest pokazać podobne zdjęcia stockowe, przedstawiając, jak będzie wyglądał nasz efekt końcowy.
Oczywiście można stworzyć graficzną wersję poglądową, natomiast przygotowanie takiej grafiki jest o wiele bardziej kosztowne niż zakup zdjęcia stockowego. Uzyskanie takiego samego efektu wymaga często dodatkowych pozwoleń, zatrudnienia statystów czy po prostu dobrego fotografa z odpowiednim sprzętem fotograficznym i koordynatora planu zdjęciowego.

Przykłady grafik z użyciem zdjęć stockowych - prezentują się atrakcyjnie i dobrze komunikują ofertę:

Co ważne - zdjęcia stockowe zawsze warto oprawić w elementy identyfikacji wizualnej marki, aby nadać im indywidualnego charakteru. Dzięki temu podczas przeglądania tablicy Facebooka czy Instagrama klient już po grafice pozna, że treść dotyczy właśnie naszej firmy (zobaczysz to w przykładach wyżej).


Dobra jakość zdjęć

Sesje zdjęciowe w niektórych miejscach są mocno utrudnione. Natomiast zdjęcia stockowe to bez wątpienia zdjęcia dobrej jakości. Dlatego jeśli nie współpracujemy z fotografem posiadającym dobrej jakości sprzęt fotograficzny i wysokie umiejętności, warto wówczas skorzystać z alternatywy, jaką jest bezpłatna lub płatna baza zdjęć.

Przykładem może być ciemna arena do gry w laserowy paintball, na której bardzo trudno jest zrobić dobre zdjęcia promocyjne, zwłaszcza gdy trzeba na nich zaprezentować zarówno przebieg gry, jak i uśmiechy uczestników. Z takim wyzwaniem spotkaliśmy się m.in. na arenie Laser Wars w Strefie Rozrywki w Gdańsku, gdzie przez długi czas zdjęcia stockowe były podstawą materiałów promocyjnych.

Czasami jednak zdjęcia z wykorzystaniem bazy stockowej - jak przeczytacie niżej (spoiler!) - nie zawsze są dobrą alternatywą. 


Ryzyko pojawienia się tego samego zdjęcia lub tej samej modelki/modela u kilku klientów.

Bazy stockowe oferują miliony zdjęć, dlatego szansa na to, że to samo zdjęcie będzie użyte przez naszą konkurencję lub firmę z tego samego regionu wydaje się niewielka. 

Niestety, prawdopodobieństwo takiej sytuacji zwiększa się w momencie tworzenia grafik z okazji różnych świąt tj. dzień babci, dzień ojca, zakończenie czy rozpoczęcie roku szkolnego, Wielkanoc i Boże Narodzenie - lub gdy jeden model uczestniczy w wielu stockowych sesjach (zobacz niżej).

https://stock.adobe.com

https://stock.adobe.com

Zdjęcia stockowe = wprowadzanie klienta w błąd.

Klienci coraz częściej oczekują, że na stronie www czy w mediach społecznościowych zobaczą grafiki oraz zdjęcia, które są prawdziwe i odzwierciedlają ofertę firmy w stu procentach. Dotyczy to na przykład branży rozrywkowej - klient widzi atrakcję i z takiej atrakcji chciałby skorzystać, kiedy odwiedzi promowane miejsce. 

Problem ten zdiagnozowaliśmy u jednego z klientów, czyli w Strefie Rozrywki w Galerii Metropolia. Zależało nam, aby zdjęcia i grafiki oddawały nie tylko klimat tego miejsca, ale także prezentowały konkretne atrakcje Strefy (w końcu naprawdę jest się czym chwalić).

Zrezygnowaliśmy zatem z używania wyłącznie zdjęć stockowych (patrz wyżej) na rzecz wprowadzenia własnych sesji zdjęciowych - ich przygotowanie to dodatkowy koszt, ale efekt pozwolił na zyskanie większego zaufania klientów i zwiększenia zainteresowania Strefą.

Rezultaty sesji możecie zobaczyć niżej:


Własna baza zdjęć - dlaczego warto?

Korzystanie z własnej bazy prawdziwych zdjęć Twojej firmy pozwala m.in. na większą kontrolę nad tym, co konkretnie firma chce pokazać na zdjęciach. Komunikacja marki staje się spójna, nawet gdy nie stosujemy elementów identyfikacji wizualnej na zdjęciach. Klient czuje większe przywiązanie do firmy, ponieważ na zdjęciach widzi realny produkt, który kupuje, usługę z której korzysta czy ludzi, którzy go obsługują. 
 

Chcesz przeprowadzić sesję zdjęciową lub nagrać wideo w swojej firmie? 


Pomożemy! 

  • zbadamy potrzeby 
  • stworzymy scenariusz i pomożemy w przygotowaniu planu
  • przeprowadzimy sesję foto lub nagranie wideo (również z drona)
  • obrobimy zdjęcia lub zmontujemy nagranie
  • podpowiemy, gdzie i jak użyć gotowych materiałów do reklamy Twojej firmy

 

Masz pytania? Pisz śmiało na kontakt@evostudio.pl


Joanna Pawłowska

Joanna Pawłowska

Junior Marketing Project Manager


Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?
Przedstaw nam swoje cele i osiągnijmy je razem.



Darmowa porcja wiedzy
i konkretne korzyści

Dołącz do naszego mailingu, w którym za darmo dzielimy się wiedzą, rozwijamy Twoje umiejętności marketingowe i pomagamy w osiąganiu konkretnych celów biznesowych.

Chcę otrzymywać mailing od Evostudio sp. z o.o. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi mailingu przez GetResponse na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.