Dlaczego logo to ważny element budowania marki?

Czy logo jest ważne dla marki? Na co należy zwrócić uwagę w procesie tworzenia logo?  Jakich błędów nie popełniać? Jak wygląda praca grafika od kuchni?

Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziecie w rozmowie naszej marketing managerki - Asi Pawłowskiej, z grafikmasterem evostudio - Łukaszem Potrykusem.


Asia: Hej Łuki! Jako nasz graphic designer stworzyłeś dla klientów evostudio niejedno logo. Opowiedz, proszę, dlaczego jego stworzenie jest ważne w przypadku budowania marki?

Łukasz: Jasne! Logo jest elementem, które charakteryzuje markę. Przemyślane i dobrze zaprojektowane, zostaje w pamięci odbiorców na dłużej i pozwala wyróżnić się firmie na tle konkurencji. Zawsze przy projektowaniu zwracam uwagę na to, by logo oddawało charakter działalności i trafiało do grupy docelowej. Jako grafik już w fazie projektowania myślę o tym, w jaki sposób stworzyć znak graficzny tak, abym mógł dopasować do niego pozostałe elementy identyfikacji wizualnej. 

A: Wspomniałeś, że myślisz o dopasowaniu pozostałych elementów wizualnych już na etapie projektowania logo. Czy to oznacza, że projekt logo powinien nawiązywać bezpośrednio do prowadzonej działalności firmy, żeby potem wszystko do siebie pasowało?

Ł: Niekoniecznie! Zdarzają się sytuacje, w których jest to bardzo krzywdzące dla firmy. Na przykład takie firmy budowlane - często na etapie wymyślania nazwy właściciele firm wpadają w pułapkę bycia zbyt dosłownymi i mamy wysyp firm z trzema pierwszymi literami imienia właściciela i końcówką “bud” tj. MAR-BUD, DAR-BUD itd. Nawet nie zliczę ilu z nich ma “oryginalne logo” z dachem nad swoją nazwą. Oczywiście wszyscy wiedzą czym zajmuje się firma już po samej nazwie, ale czy są one zapamiętywane przez odbiorcę i odróżniane od innych firm budowlanych? Raczej nie. Osobiście uwielbiam loga, które w nieoczywisty sposób nawiązują do działalności danej firmy i w taki sposób staram się tworzyć nowe projekty. Jeśli przyjrzymy się najbardziej rozpoznawalnym logom to zauważymy, że opierają się one na prostych kształtach, dzięki którym pozostają w pamięci na dłużej. 

A: Faktycznie, daleko nie musimy szukać. Takie logo Apple właściwie w ogóle nie nawiązuje do działalności marki, za to jest bardzo proste i zapamiętywalne. Wspomniałeś o tym, że lubisz projektować loga, które w nieoczywisty sposób nawiązują do prowadzonej przez firmę działalności oraz o tym, że już na etapie projektowania myślisz o tym jak dopasować pozostałe elementy wizualne. Opowiesz nam czym jeszcze kierują się graficy przy projektowaniu loga?

Ł: Proces projektowania u różnych projektantów wygląda inaczej, z tego względu, że każdy z nas ma wypracowany swój własny styl i sposób działania, natomiast przypuszczam, że jednym ze stałych elementów u każdego grafika jest brief - czyli kilka/kilkanaście pytań, które pomogą określić potrzeby klienta, charakter jego działalności oraz grupę docelową marki.

A: Jak taki proces projektowania wygląda w Twoim przypadku?

Ł:  Po otrzymaniu wypełnionego briefu przystępuję do analizy marki, sprawdzam konkurencję, poszukuję inspiracji. Po tym etapie często już mam wstępny pomysł i szukam odpowiedniej formy. Używam szkicownika i ołówka, i szkicuję wszystkie pomysły - zarówno te, które wydają mi się słabsze, jak i te lepsze. Na tym etapie poszukuję nowych pomysłów, jest to klasyczny proces twórczy i poświęcam mu sporą ilość czasu, bo niestety znalezienie “tego czegoś” właśnie tego wymaga. Kiedy mam już szkice, pomysł i wizję przenoszę to do programu graficznego, tam rozwijam i dopracowuje szczegóły tych najlepszych pomysłów. Dopiero wtedy pokazuję je klientowi.

A: Skoro proces projektowania składa się z aż tylu etapów, to na pewno zdarza Ci się trafiać na jakieś trudności. Opowiesz nam o nich?

Ł: Największą trudnością jest to, gdy klientowi nie podoba się żadna propozycja. ;) Na szczęście zdarza się to rzadko, ale gdy już się przytrafi, to cały proces, o którym wcześniej wspomniałem, trzeba rozpoczynać od nowa. Doświadczenie nauczyło mnie, że problem często leży w wypełnionym przez klienta briefie i niedokładnym dopytaniu o jego potrzeby. Ważne jest, aby jak najprecyzyjniej ustalić czego od siebie oczekujemy i uświadomić klientowi najważniejsze funkcje loga m.in. to, że ma trafiać do odbiorców jego marki, a nie być tylko ładnym znakiem i tyle. 

A: Czy istnieją jakieś branże, w których projektowanie logo jest trudniejsze niż w innych?

Ł: Na pewno ciężej jest zaprojektować logo w branżach, w których istnieje duża konkurencja, ponieważ opracowanie koncepcji wyróżniającej firmę na danym rynku jest bardziej czasochłonne - większość pomysłów jest już wdrożona u innych firm i jako grafik często w takim przypadku wspinam się na wyżyny kreatywności.

A: A gdybyś miał doradzić początkującym grafikom, czego należy unikać podczas projektowania loga, to jakich rad byś im udzielił?

Ł: Podstawowa zasada: Unikamy kopiowania innych designerów. Wielu początkujących grafików chce w projektowanym logo pokazać jak najwięcej szczegółów kojarzących się z firmą, przez co jest ono “przedobrzone”, podczas gdy lepiej jest kierować się zasadą “less is more”. Powinno się też unikać pokazywania klientowi kilku podobnych propozycji - klient wtedy nie wie, na którą się zdecydować. Lepiej jest zaprezentować różnorodność. 

A: Czy masz jakieś punkty, o których zawsze pamiętasz przy projektowaniu loga? Coś w rodzaju checklisty?

Ł: Mam kilka zasad, którymi się kieruje: less is more - o czym wspomniałem już wcześniej, logo jest częścią identyfikacji i musi do niej pasować, powinno być zapamiętywalne, zawsze trzeba sprawdzać jak logo prezentuje się w różnych rozmiarach, powinno trafiać do grupy docelowej i bezpiecznie jest, gdy składa się z maksymalnie 3 kolorów, nie warto w logo kierować się chwilowymi trendami - powinno być ponadczasowe, no i najważniejsza zasada: nie kopiujemy innych. 

 


A: Super podsumowanie. Bardzo dziękuje Ci za wywiad i proszę, zdradź nam jeszcze na koniec, gdzie nasi czytelnicy mogą podejrzeć Twoje prace?

Ł: Dzięki! Wszystkie prace wykonane przez dział designu evostudio można znaleźć na behance: https://www.behance.net/gallery/144161063/Logofolio. Cały czas pojawiają się tam nowe projekty, nie tylko logo, ale i całych identyfikacji wizualnych.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy przy projektowaniu logo - napisz do nas na adres: biuro@evostudio.pl.


Joanna Pawłowska

Joanna Pawłowska

Junior Marketing Project Manager

Łukasz Potrykus

Łukasz Potrykus

Graphic Designer


Zainteresowała Cię oferta naszej firmy?
Przedstaw nam swoje cele i osiągnijmy je razem.



Darmowa porcja wiedzy
i konkretne korzyści

Dołącz do naszego mailingu, w którym za darmo dzielimy się wiedzą, rozwijamy Twoje umiejętności marketingowe i pomagamy w osiąganiu konkretnych celów biznesowych.

Chcę otrzymywać mailing od Evostudio sp. z o.o. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu obsługi mailingu przez GetResponse na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. W każdej chwili możesz zrezygnować.